biografie

Aan het werk in België

Na mijn studie psychologie en een drietal jaar als psycholoog werkzaam te zijn geweest heb ik definititief voor de beeldende kunst gekozen. Ik studeerde aan de afdelingen Vrije Kunst en Architectonisch-Monumentaal van de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem. Na deze studie heb ik mij in Amsterdam gevestigd als beeldend kunstenaar. Sindsdien heb ik regelmatig exposities in Nederland en het buitenland en is mijn werk opgenomen in diverse privé- en bedrijfscollecties, waaronder een grote installatie in de collectie van de HEMA. Naast mijn vrije werk, werk ik regelmatig in opdracht van kerkelijke instanties, de overheid, bedrijven en particulieren. Monumentale muurschilderingen heb ik gemaakt voor de Immigratie en Naturalisatiedienst (KLC) in Utrecht en het MAC (Mercedes showroom) in Amersfoort. Overheidsopdrachten heb ik o.a. gerealiseerd bij een open jongerencentrum in Arnhem en in het stadskantoor van Zaandam.

In 2004 won ik een ontwerpprijsvraag voor een monumentale muurschildering in de kapel O.L.V. ter Nood in Heiloo. Deze schildering is voltooid in 2005. In Noord Scharwoude voltooide ik in 2008 de herinrichting van twee zijkapellen in de RK kerk St. Jan de Doper. Ik maakte niet alleen de muurschilderingen maar ontwierp ook drie gebrandschilderde ramen en het meubilair en kaarsenhouders van de kapellen. In opdracht van de faculteit Electronica, Wiskunde en Informatica van de Technische Universiteit in Delft realiseerde ik in 2011 een zestal objecten gebaseerd op de visualisaties van de Van Der Waerden getallen.

In mijn werk verloochen ik mijn achtergrond als wetenschapper en mijn afkomst uit het katholieke Maastricht niet. Voor mij is beeldende kunst een volkomen open terrein, dat niet noodzakelijk is voorbehouden aan de intuïtie en het irrationele. De natuurwetenschappen en wiskunde zijn evenzeer inspiratiebronnen als Vermeer, Michelangelo, Leonardo da Vinci, de natuur en de architectuur. De scheiding tussen verschillende kunstdisciplines vind ik even merkwaardig als de gedachte dat wetenschap en kunst gescheiden gebieden zouden zijn. In de loop van mijn kunstenaarschap werd ik mij bewust van de invloeden van het rijke roomse leven in mijn werk en ging ik elementen uit het katholicisme bewust verwerken.